تکنولوژی

آینده واقعیت مجازی VR

ممکن است فکر کنید واقعیت مجازی را تجربه کرده اید و ممکن است بسیار تحت تأثیر قرار گرفته باشید. به خصوص اگر شما یک گیمر هستید اما امروز می توانید تجربیات جدیدی از واقعیت مجازی را در  تجربه کنید.

آینده واقعیت مجازی (VR)

طی چند سال آینده، در VR، مانند همه زمینه‌های فناوری، چیزهایی را خواهیم دید که آنچه را که امروزی پیشرفته است شبیه مهاجمان فضایی می‌کند. و اگرچه بازی‌ها شگفت‌انگیز خواهند بود، تأثیرات این دگرگونی بسیار گسترده‌تر خواهد بود و بر کار، تحصیل و زندگی اجتماعی ما تأثیر می‌گذارد.

محبوب ترین برنامه های کاربردی VR امروزی شامل کنترل کامل حواس کاربر (به ویژه بینایی و شنوایی) برای ایجاد یک تجربه کاملاً فراگیر است که کاربر را در یک محیط کاملاً مجازی قرار می دهد که کاملاً واقعی است.

از چیزی بالا بروید و به پایین نگاه کنید، احتمالاً احساس سرگیجه خواهید داشت. اگر شیئی را ببینید که به سرعت به سمت سر شما حرکت می کند، احساس می کنید که از سرتان خارج می شود.

به زودی، سازندگان واقعیت مجازی این ربودن حسی را به سایر قوای ما – به عنوان مثال، لامسه و بویایی – تعمیم خواهند داد تا این حس غوطه وری را عمیق تر کنند. در عین حال، دستگاه‌هایی که برای بازدید از این جهان‌های مجازی استفاده می‌کنیم ارزان‌تر و سبک‌تر می‌شوند و اصطکاک‌هایی را که در حال حاضر می‌تواند مانع باشد، از بین می‌برد.

محققان معتقدند واقعیت توسعه یافته (XR) – اصطلاحی که واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) را در بر می گیرد – یکی از تحول آفرین ترین روندهای فناوری در پنج سال آینده خواهد بود. با سایر گرایش‌های فناوری، از جمله شبکه‌سازی فوق سریع، فعال و تقویت خواهد شد، که به ما امکان می‌دهد واقعیت مجازی را به عنوان یک سرویس ابری، درست مانند آنچه در حال حاضر موسیقی و فیلم مصرف می‌کنیم، تجربه کنیم. و هوش مصنوعی (AI) دنیای مجازی شخصی‌سازی‌شده‌تری را برای کاوش در اختیار ما قرار می‌دهد، حتی به ما شخصیت‌های مجازی واقعی می‌دهد تا تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذاریم.

VR در آموزش و پرورش

VR هم‌اکنون با تعداد زیادی استارت‌آپ و شرکت‌های تأسیس‌شده که تجربیات و خدمات بسته‌بندی شده‌ای را با هدف مدارس ارائه می‌دهند، هجوم بزرگی به آموزش دارد. پلتفرم Engage توسط افرادی مانند فیس بوک، HTC و کمیسیون اروپا برای فعال کردن یادگیری از راه دور استفاده می شود. و یک مطالعه منتشر شده در سال 2019 نشان داد که دانشجویان پزشکی که با استفاده از واقعیت مجازی آموزش دیده‌اند، می‌توانند روش‌های خاصی را سریع‌تر و دقیق‌تر از همتایان آموزش دیده با روش‌های سنتی انجام دهند.

این روش های جدید آموزش و یادگیری با ظهور فناوری های جدید به طور فزاینده ای موثر خواهند بود. یکی که احتمالاً موج ایجادی میکند که از لباس تمام بدن برای ارائه بازخورد لمسی استفاده می کند و غوطه وری را از طریق حس لامسه تقویت می کند. همچنین مجموعه‌ای از حسگرهای بیومتریک را ارائه می‌کند که ضربان قلب، تعریق و سایر شاخص‌های استرس کاربر را اندازه‌گیری می‌کند. این لباس در حال حاضر در آموزش فضانوردان ناسا استفاده می شود، اما کاربردهای بالقوه آن نامحدود است.

برای آموزش، می توان از آن برای شبیه سازی ایمن هر تعداد از شرایط خطرناک یا استرس زا و نظارت بر نحوه واکنش ما به آنها استفاده کرد. به عنوان مثال، walmart از آن برای آموزش کارکنان خرده‌فروشی برای کار در موقعیت‌های جمعه سیاه استفاده کرده است، و به آنها آموزش می‌دهد که چگونه در محیط‌های شلوغ مغازه‌ها با صف‌های طولانی مشتریان کار کنند.

علاوه بر آموزش ما برای موقعیت‌های خطرناک، خطرات مالی ناشی از رها کردن دانش‌آموزان و نیروهای بی‌تجربه را با ابزارها و ماشین‌آلات گران‌قیمت در هر صنعتی به شدت کاهش می‌دهد.

VR در صنعت و کار

همه‌گیری چیزهای زیادی را در مورد نحوه کار ما تغییر داده است، از جمله تغییر عمده فروشی به مشاغل خانگی برای تعداد زیادی از کارمندان  بعد از پاندمیک کرونا ویروس این امر چالش هایی را به همراه دارد، از جمله نیاز به حفظ محیطی که فعالیت تعاونی و ایجاد فرهنگ شرکت را تقویت می کند. راه حل های مربوط به VR به سرعت در حال ظهور هستند تا به مقابله با این موارد کمک کنند.

Spatial  که ابزاری را ایجاد می کند که بهترین نسخه آن را به عنوان یک نسخه VR از Zoom توصیف می کند، افزایش 1000 درصدی استفاده از پلتفرم خود را از مارس 2020 گزارش کرده است. در مجموع، پیش بینی می شود ارزش بازار تجهیزات تجاری VR از 829 میلیون دلار در سال افزایش یابد. طبق تحقیقات ARTillery Intelligence ، 2018 به 4.26 میلیارد دلار تا سال 2023 می رسد.

غول ارتباطات اریکسون (که هدست‌های واقعیت مجازی Oculus را به کارمندانی که در طول پاندمیک کرونا از خانه برای جلسات VR کار می‌کنند ارائه می‌کند) درباره ایجاد «اینترنت حس‌ها» صحبت کرده است. این شامل توسعه پروژه‌هایی است که شامل شبیه‌سازی لمس، طعم و بوی و احساساتی مانند گرما یا سرما می‌شود. پیش بینی می کند که تا سال 2030، ما می توانیم به طور همزمان وارد محیط های دیجیتالی شویم که برای تمام حواس پنجگانه ما کاملا واقعی به نظر می رسند.

این امر منجر به ظهور چیزی می شود که آن را “دفتر غیر مادی” می نامد – جایی که دفتر به طور موثر از زندگی ما ناپدید می شود زیرا ما قادریم محیط های کاری کاملاً تعاملی و مشارکتی را در هر کجای جهان که هستیم، به سادگی با گذاشتن هدست ایجاد کنیم. و هر وسیله دیگری که برای کار مورد نیاز است.

 VR در معاشرت

در حال حاضر تعدادی پلت فرم اجتماعی مبتنی بر واقعیت مجازی وجود دارد که به دوستان یا غریبه ها اجازه می دهد با هم ملاقات کنند و چت کنند یا در محیط های مجازی بازی کنند، مانند VR Chat، Altspace VR، و Rec Room. همانند واقعیت مجازی در سایر زمینه‌ها، سطح رو به رشد غوطه‌وری که به لطف پیشرفت‌های فناوری جدید امکان‌پذیر است، آنها را برای مخاطبان اصلی در دهه آینده مفیدتر و جذاب‌تر خواهد کرد.

امسال فیسبوک که مدت‌هاست به دلیل خرید شرکت سازنده هدست Oculus سهامی در VR داشته است، از پلتفرم Horizon خود رونمایی کرد. در حال حاضر، در نسخه بتا، به افراد اجازه می‌دهد تا جهان‌های آنلاین مشترکی بسازند و به اشتراک بگذارند، جایی که می‌توانند با هم بنشینند، بازی کنند یا روی پروژه‌های مشترک کار کنند.

در حالی که ما همیشه زمانی را برای ملاقات با دوستان و عزیزانمان در دنیای واقعی اختصاص خواهیم داد، زیرا زندگی کاری و تحصیلی ما به طور فزاینده ای دورتر می شود، این احتمال وجود دارد که بیشتر تعاملات اجتماعی ما به حوزه آنلاین نیز منتقل شود. همانطور که به دلیل دنیای مجازی‌سازی فزاینده دیگر از فرصت‌های شغلی یا تحصیلی منع نمی‌شویم، با پیشرفت فناوری در این زمینه، راه‌های معنادارتری برای ارتباط با انسان‌های دیگر خواهیم داشت.

VR در بازی و سرگرمی

دلیل اینکه این فناوری با سرعتی که دارد در حال توسعه است، به دلیل بازار بزرگ افرادی است که مایلند پول خود را برای تاثیرگذارترین و فراگیرترین تجربیات سرگرمی خرج کنند.

با استفاده از لباس‌های بازخورد لمسی تمام بدن، آن‌ها پنج بازی را ارائه می‌دهند – یکی از آنها دارای مجوز از Star Trek – که به گروه‌ها اجازه می‌دهد در اعماق فضا، روی کشتی‌های دزدان دریایی شبح‌وار یا از طریق هجوم زامبی‌ها با آن همکاری کنند یا با آن مبارزه کنند.

استیو ژائو، مدیر عامل شرکت sandbox ، تجربه‌ای را که شرکتش ایجاد کرده است، به عنوان یک ماتریس حداقلی توصیف می‌کند. در یک صحبت های اخیر که گفته اند”نتیجه این است که شما به دنیا اعتقاد دارید – این بسیار واقعی است، و برای پیشرفت، شما و دوستانتان باید با هم ارتباط برقرار کنید و کار کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای توصیف آن این است که شما ستاره‌های درون فیلم خود هستید – اساساً این چیزی است که ما خلق کردیم.”

در آخر به نظر می رسد که ما باید با این تکنولوژی بیشتر از پیش ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم از دنیای جدیدی که امروزه ایجاد شده عقب نمانیم.مجموعه آدرنالین در این فضا با توجه به تجربه چندین ساله خود می تواند بستری را برای شما عزیزان در همه ی زمینه ها فراهم  کند تا بتوانید تجربه بهتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *